torsdag 10 januari 2013

Listade klassiker

Såg klassikerlistan inne hos Enligt O och den måste jag ju kolla av:

Ursprungligen Lyrans lista:
  • Fetstilad titel + författare betyder att jag läst boken
  • Om jag inte läst just den boken men annat av författaren – fetstilas författaren
  • Kursiverade titlar vill jag läsa
  • * efter boken betyder att jag aldrig hört talas om boken/författaren
  • + efter boken betyder att jag äger den
  • x efter boken betyder att jag påbörjat men inte läst ut den
  • ♥ betyder att det är en favorit
  • ♠ betyder att jag inte gillade
1. Chinua Achebe: Allt går sönder
2. Carl Jonas Love Almqvist: Drottningens juvelsmycke
3. Isabel Allende: Andarnas hus
4. Martin Andersen Nexö: Ditte människobarn *
5. Stina Aronson: Hitom himlen *
6. Jane Austen: Stolthet och fördom + ♥
7. Honoré de Balzac: Pappa Goriot
8. Charles Baudelaire: Ondskans blommor (i alla fall delar av)
9. Samuel Beckett: I väntan på Godot
10. Harriet Beecher Stowe: Onkel Toms stuga
11. Victoria Benedictsson: Fru Marianne
12. Frans G. Bengtsson: Röde Orm
13. Hjalmar Bergman: Markurells i Wadköping
14. Giovanni Boccaccio: Decamerone
15. Karin Boye: Kallocain
16. Bertholt Brecht: Mor Courage och hennes barn ♠
17. Fredrika Bremer: Hertha
18. Anne Brontë: Agnes Grey
19. Charlotte Brontë: Jane Eyre +
20. Emily Brontë: Svindlande höjder + ♠
21. Mikhail Bulgakov: Mästaren och Margarita +
22. Italo Calvino: Om en vinternatt en resande
23. Albert Camus: Främlingen
24. Cao Xueqin: Drömmar om röda gemak *
25. Cervantes: Don Quijote +x
26. Joseph Conrad: Mörkrets hjärta +
27. Dante Alighieri: Den gudomliga komedin +x
28. Daniel Defoe: Robinson Crusoe
29. Charles Dickens: Oliver Twist
30. Fjodor Dostojevskij: Brott och straff +♥
31. Alexandre Dumas d ä: De tre musketörerna
32. Marguerite Duras: Älskaren
33. T S Eliot: Det öde landet +
34. Euripides: Medea
35. William Faulkner: Absalom, Absalom
36. F Scott Fitzgerald: Den store Gatsby +
37. Gustave Flaubert: Madame Bovary +
38. Emilie Flygare-Carlén: Rosen på Tistelön
39. Per Anders Fogelström: Stockholms-serien
40. Gabriel García Márquez: Hundra år av ensamhet
41. André Gide: Den omoraliske *
42. Johann Wolfgang von Goethe: Den unge Werthers lidanden +♥
43. Maksim Gorkij: Min barndom
44. Graham Greene: Brighton Rock
45. Knut Hamsun: Markens gröda
46. Jaroslav Hasek: Den tappre soldaten Svejk (delar av) *
47. Joseph Heller: Moment 22
48. Ernest Hemingway: Den gamle och havet
49. Hermann Hesse: Stäppvargen
50. Homeros: Odysséen +
51. Henrik Ibsen: Et dukkehjem
52. Eyvind Johnson: Strändernas svall
53. James Joyce: Ulysses +
54. Franz Kafka: Processen +♥
55. Yasar Kemal: Låt tistlarna brinna!
56. Stella Kleve (Malling, Mathilda): Bertha Funke *
57. Pär Lagerkvist: Barabbas
58. Selma Lagerlöf: Kejsarn av Portugallien
59. Sara Lidman: Lifsens rot *
60. Väinö Linna: Okänd soldat
61. Ivar Lo-Johansson: Kungsgatan
62. Thomas Mann: Huset Buddenbrook
63. Harry Martinson: Nässlorna blomma
64. Moa Martinson: Kvinnor och äppelträd
65. Vilhelm Moberg: Utvandrar-serien
66. Molière: Tartuffe
67. Elsa Morante: Historien *
68. Toni Morrison: Älskade
69. Vladimir Nabokov: Lolita +
70. George Orwell: 1984
71. Boris Pasternak: Doktor Zjivago
72. Francesco Petrarca: Kärleksdikter +
73. Marcel Proust: På spaning efter den tid som flytt (Swann’s värld) +
74. Erich Maria Remarque: På Västfronten intet nytt
75. J. D. Salinger: Räddaren i nöden +♥
76. Cora Sandel: Alberte-serien 
77. Sapfo: Dikter och fragment
78. William Shakespeare: Macbeth +
79. Mary Shelley: Frankenstein 
80. Sofokles: Konung Oidipus
81. Solzjenitsyn: En dag i Ivan Denisovitjs liv
82. John Steinbeck: Vredens druvor
83. Stendhal: Rött och svart *
84. Bram Stoker: Dracula
85. Robert Louis Stevenson: Dr Jekyll och Mr Hyde
86. August Strindberg: Röda rummet
87. Snorre Sturlasson (?): Egil Skallagrimssons saga
88. Jonathan Swift: Gullivers resor
89. Hjalmar Söderberg: Den allvarsamma leken ♥
90. Anton Tjechov: Damen med hunden
91. Lev Tolstoj: Anna Karenina +
92. Mark Twain: Huckleberry Finn
93. Sigrid Undset: Kristin Lavransdotter
94. Jules Verne: Jorden runt på 80 dagar
95. Voltaire: Candide +♥
96. Oscar Wilde: Dorian Grays porträtt
97. Virginia Woolf: Mot fyren +♥
98. Elin, Wägner: Pennskaftet
99. William Butler Yeats: Tornet
100. Émile Zola: Thérèse Raquin +

Författare: 37
Böcker: 28

6 kommentarer:

  1. Rätt många lästa ändå får jag säga! Och läser att du påbörjat Den gudomliga komedin, vilket är roligt för jag har just beställt hem den så den kom i lådan igår! Nu när jag har lite mer tid så tänkte jag ge den ett ärligt försök så får vi se om det går.. jag kommer förmodligen tröttna, men försöka ska jag i alla fall.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara läst infernodelen men vill läsa hela nån gång. Undervisar om den varje år. Ska bli kul att läsa vad du tycker.

      Radera
  2. Vågar inte göra den ;p Det hade nog blivit ett hemskt dåligt resultat, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk inte så, jag hade ju ganska lågt också - trots att jag läst litt.vet-kurser.

      Radera