måndag 28 januari 2013

200 år med Mr Darcy firas med en uppsats

Idag är det 200 år sedan Jane Austens fantastiska bok Stolthet och Fördom gavs ut. I 200 år har män och kvinnor i alla åldrar beundrat den coola Lizzy, hejat på den blyga Jane, gömt sig bakom skämskudden för Mrs Bennet och drömt om sin alldeles egna Mr Darcy (eller Wickham, om man föredrar "bad boys").

Själv upptäckte jag tv-serien först. Jag låg hemma sjuk som 15-åring och mamma tyckte att jag skulle se "den här mysiga tv-serien hon köpt". Som väldigt många andra så föll jag för Colin Firths Darcy och sedan dess har jag sett serien, filmen, olika spin offs och läst boken och olika spin offs på den. För några år sedan läste jag dessutom en distanskurs om Jane Austen där vi analyserade hennes romaner. Jag tycker det var jättekul att läsa hennes romaner - några för första gången och några som repriser.

Austen sägs ibland vara en av de första chick lit-författarna och jag är ju en sucker för chick lit så det kanske stämmer. För några år sedan läste jag även en chick lit-kurs på distans och där valde jag att skriva min uppsats om just drömmen om Mr Darcy. Dagen till ära bjuder jag på den (igen) för er som orkar och vill läsa. Lite tips på spin offs inom bok- och filmvärlden finns där.

Grattis Austen och Stolthet och Fördom!

4 kommentarer: