söndag 18 november 2018

Kärlek, bakelser och en mops



Den här mysiga boken hittade hem till min brevlåda häromdagen och jag slängde mig över den direkt. Efter att ha legat sjuk i två veckor utan läslust var den här precis vad jag behövde. Trots bakelserna är den inte helt sockersöt och det är bra, det ska inte vara alltför lätt och fint. Det är mycket som går fel i boken och det finns mycket svärta där under - trots detta är det alldeles underbart att läsa om Byrdie, Teddy Roosevelt och deras vänner. När recepten på hundgodis kommer i slutet funderar jag på att gå och köpa mig en hund bara så jag får prova dem.

Jag gillar att de fd chic lit-hjältinnorna, som var i tjugoårsåldern, dåliga på sina jobb och bara ville hitta en karl, numera är trettioplus, kompetenta och inte främmande inför omstart av livet när det inte gått som de tänkt sig. Det är skönt att läsa om dem. Byrdie är hjältinnan i den här boken och hon får starta om från nytt - frånskild, hemlös och jobblös lyckas hon få en chans att bli hus- och hundvakt. Hon tar ett nattskiftsjobb på en storbutik där hon ska massproducera kakor - hon som tidigare ägt sitt eget bageri. Hunden Teddy som hon ska vakta hjälper henne dock att gå vidare och kanske också inspirera till en ny karriär...

Mopsen Teddy är urmysig - nu har jag ju alltid varit svag för just mopsar så jag är ju lite partisk men åh, jag vill ha en snarkande, fisande liten mops jag med! Även om vissa av de andra karaktärerna kan irritera lite så är hundarna konstant charmiga. Boken utspelar sig under tre månader och den må se julig ut - den avslutas i december men man kan gott tjuvstarta på den redan nu. 

Tack så mycket för boken Harper Collins  - jag älskade den!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar