torsdag 2 februari 2017

Årets första hyllvärmare blev en Shake Wars?

Jag älskar nördar. Jag anser också mig själv vara någon form av nörd och för mig är det något positivt. 

En Shakespearenörd är jag (kanske inte lika mycket numera som när jag var yngre, men ändå) och därför fick jag ha-begär på William Shakespeare's Star Wars när jag såg böckerna för flera år sedan. Dock så har jag ju tidigare inte sett filmerna så böckerna har snällt stått i hyllan. 

Jannuari verkade ju dock gå i Star Wars tecken; jag har nu sett iaf de tre originalfilmerna, jag har lyssnat på Carrie Fishers memoarer och därför kändes det helt rätt att ta tag i del 1(4?) av Ian Doeschers böcker. 


Den följer filmmanuset ganska väl, förutom att de här talar på vers á la Shakespeare. R2-D2 är ganska kul med sina monologer men annars är den lite mäh. Jag gillar hur författaren i efterordet jämför flera av Shakespeares karaktärer med Star Wars-karaktärer. Illustrationerna är också rätt roliga - tex den här nedan ;-)

"Alas, poor stormtrooper, I knew ye not,"



1 kommentar: