lördag 20 augusti 2016

En trevlig stund med Austen och Anna

Idag mötte jag upp Anna och besökte Röhsska muséet - det var nämligen ett Jane Austen-event där. Vi lyssnade först på en kort föreläsning om Tjolöholms slott (inget nytt för min del där) och sedan på Paulina Helgesson som översätter Jane Austen och som föreläste om hennes liv. Väldigt intressant, även om det inte var så mycket nytt där heller för min del - men något som var nytt var tipsen om Rudyard Kiplings dikter om Jane; The Janeites och Jane's marriage.

När föreläsandet var över slog vi oss ned i en bekväm soffa drack lite te och tittade på alla andra som provade vackra regencykläder - vi nöjde oss med att prova hattar.




Jag är glad att jag åkte in och jag är ännu gladare att Anna gjorde mig sällskap! Mitt Austenår fortsätter...

Dagen till ära hade jag mitt tekannehalsband som Grefven köpte till mig i Austenshoppen i Bath och mitt Pride & Prejudice-halsband från Mind the book-Camilla. 


6 kommentarer: