lördag 2 november 2019

För såna som oss




Jag tror att det var förra hösten (eller ännu tidigare) som Älska Pocket bad oss fota rosa läshögar och bidra till bröstcancerfonden och som tack fick jag hem den här boken. Den har sedan stått oläst i hyllan, jag blev lite sugen på den i somras när några av mina bokliga vänner hade läst den och så helt plötsligt dök den upp som ett boktips i sociala medier om man gillar serien Younger (vilket jag gör). Ja, jag var ju liksom tvungen att ta tag i läsandet.

Jens och Liv träffas av en slump i Grekland och en viss attraktion uppstår. Liv funderar över sitt förhållande med Martina där de verkar vilja olika saker och Jens vill att karriären ska kännas bra. Han får i uppdrag att recensera en bok och efter det blir livet inte detsamma för varken Jens eller Liv, som även hon påverkas av recensionen... 

Det är lite kul att läsa en bok som behandlar ämnet författare, förläggare, recensenter och tankar kring genre och bra och dålig litteratur. Det blir lite av en metadiskussion och när den dessutom nämner att Jens och Livs favoritbok heter För såna som oss blir det väldigt meta. 

Jag tyckte den var seg i starten men det kan ha att göra med att jag de första hundra sidorna endast läst 20 min i taget och då hann jag inte riktigt komma in i den. När jag väl fick en stund nu idag att faktiskt sitta och läsa utan avbrott gick den fort att läsa och den bjuder på en skön lässtund - men kanske inte något utöver det vanliga - jag tror att jag hade föredragit det där slutet som Liv pratar om... 

Betyg: 📰📰📰

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar