tisdag 15 november 2016

Ljuset vi inte ser


Igår träffades Bokmaskarna  och diskuterade den här tjockisen. Det kan nog vara årets bästa (enligt Bokmaskarna) då den fick höga betyg - idel 4:or och 5:or. 

Jag tyckte den var bra, men ville egentligen inte läsa klart den. Den griper så rejält tag i en och trots att den inte är en sann historia så handlar den ju om sådant som har hänt (och som fortfarande händer på ställen runtom i världen). Kriget har inga vinnare och det får man verkligen en känsla av i den här boken. Beskrivningarna av de unga pojkarna som går med i Hitlers sällskap gör också att man får en förståelse för hur svårt tyskarna måste haft det. 

Det är fina historier, några av orden vi kom fram till igår var "insiktsfull" och "hoppfull". Den blinda flickan, systern som förstår vad som händer, brodern som bara vill få en chans, Jätten som följer order och pojken som står emot - jag gillar att man får följa fler även om det egentligen handlar om två. Jag gillar också att det inte blir ett "väntat" slut - det känns mer äkta så här. #lindaläser2016

4 kommentarer:

  1. så många böcker nu som snuddar vid kriget

    SvaraRadera
  2. Den här verkar jättebra, den ska jag passa på att läsa när jag är ledig vid jul och nyår.

    SvaraRadera