onsdag 11 februari 2015

Mina älsklingsstrofer

Veckans tema hos Kulturkollo är lyrik och jag säger alltid att det inte riktigt är min grej, men jag tror att det mest handlar om att jag inte har tålamodet att ge mig tid att njuta av tex dikter. När jag tänker till inser jag ju att jag älskar att lyssna på texten i låtar, att jag har flera dikter som tilltalar mig och att jag i yngre ålder köpte på mig en väldig massa böcker om Wordsworth, Shelley och Byron.

Den här veckans utmaning går ut på att lista en poet eller textförfattare, en dikt och en sångtext som jag gillar.

1. För några år sedan var jag på en föreläsning om Poetry slam och då pratade Solja Krapu för oss. Jag tror att det var hennes finlandssvenska blandat med hennes underbara diskbänksrealism till poesi som fick mig att falla. Just "Det började så oskyldigt med diskbänken" är så träffande, så rolig och så briljant.

2. Jag tycker ju att Eeva Kilpis dikt "Säg till om jag stör" är så otroligt vacker:

Säg till om jag stör,
sa han när han steg in,
så går jag med detsamma.

Du inte bara stör,
svarade jag,
du rubbar hela min existens.
Välkommen.

3. Jag har såklart lite svårt att bara välja EN sångtext när det finns så många som är ren poesi, men jag tror det får bli Coldplays "Trouble" som jag lyssnade på repeat när jag var 20 och pluggade i Sheffield. Den blev som en tröst när jag var nere...

"Trouble"
Oh, no, I see
A spider web, it's tangled up with me,
And I lost my head,
The thought of all the stupid things I'd said,

Oh, no, what's this?
A spider web, and I'm caught in the middle,
So I turned to run,
The thought of all the stupid things I've done,

And I never meant to cause you trouble,
And I never meant to do you wrong,
And I, well, if I ever caused you trouble,
Oh no, I never meant to do you harm.

Oh, no, I see
A spider web, and it's me in the middle,
So I twist and turn,
Here am I in my little bubble,
Singing out...

I never meant to cause you trouble,
And I never meant to do you wrong,
And I, well, if I ever caused you trouble,
Oh, no, I never meant to do you harm.

They spun a web for me,
They spun a web for me,
They spun a web for me.
 


8 kommentarer:

  1. Krapu är definitivt en poet jag skulle viljaläsa mer av. Och visst är det fantastiskt med låttexter när man är deppig. För ja, det är npg främst då de behövs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Jag har två av Krapus böcker olästa här hemma så jag vill också läsa mer. Kanske "Mogen för skrubben" kan vara något för bokklubben?

      Radera
  2. Coldplay kan dom! Kul med filmen när man fick höra Krapu, har inte hört om henne förut. Tackar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coldplay är riktigt bra, först tänkte jag på "Fix you" men den hade ju du nyss lagt upp :-) Ja, Krapu är riktigt finurlig!

      Radera
  3. Kilpis dikt gillar jag också, och Colodplay... ja, de är ju Coldplay helt enkelt :-)

    SvaraRadera