torsdag 5 februari 2015

Lite trasiga människor...

Kulturkollo har temavecka "Trasiga människor och spruckna själar" och ber oss svara:

Vilka är de tre mest minnesvärda böcker eller filmer om ”Trasiga människor och spruckna själar” som du har läst/sett? Berätta gärna också om det är någon karaktär du minns särskilt väl. 

I absolut ingen specifik ordning så säger jag då:

1. Girl, interrupted (Stulna år) av Susanna Kaysen. Jag har både läst boken och sett filmen, men minns filmen bäst. Med tanke på att den utspelas på ett mentalsjukhus så kan vi väl tänka oss att det finns rätt många trasiga människor där inne. Riktigt bra skådespelare i filmen.


2. Veronica bestämmer sig för att dö av Paulo Coelho. Jag tyckte väldigt bra om boken när jag läste den, om Veronica som misslyckas med sitt självmord och vaknar upp på sjukhuset och får höra att hon är dödssjuk och snart kommer dö. Hon är en trasig själ som behöver lagas.

3. Ung rebell med James Dean. Need I say more?




2 kommentarer:

  1. Bra tips! Jag blir med ens sugen på att se om dem allihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner lite samma jag med, det var ju ett tag sedan :-)

      Radera