lördag 21 februari 2015

Bloggar jag? Hur då?

Veckans bokbloggsjerka är en riktigt bra fråga: Hur och var bloggar vi?

Ja du, jag har ju tyvärr svårt att spotta ur mig inlägg. Jag har svårt att få tid och ork att passa ihop. När jobbet är färdigt ska det lagas mat (pendlar dessutom ca 2 timmar/dag) och sedan fajtas med dotterns läggning. Vi börjar lägga henne runt 19.30-20 och hon somnar oftast inte förrän 22. Sedan har jag en timma på mig att "göra vad jag vill" och på den sömninga timmen kan jag då välja mellan att blogga, läsa bloggar, läsa en bok eller se på tv ihop med min man. Jag är ingen kvällsmänniska så på vardagarna vinner inte direkt bloggandet...

Däremot tänker jag ofta att jag borde utnyttja min telefon bättre och oftare och blogga därifrån. Jag skriver ju inte direkt några djupa, analyserande boktankar eller recensioner ändå så jag borde lika väl kunna slänga ihop mina tankar på telefonen som att starta datorn och göra ett "projekt" av det. Kanske dessutom passa på att göra tidsinställda inlägg när jag ändå har datorn igång... Tyvärr är det dock oftast så att när jag väl sitter här vid datorn så orkar jag bara skriva ett inlägg och sedan lockar något annat mig.

Jag gillar bloggen och jag gillar allt som bloggandet gett mig - nya vänner, boktips, inspiration och en härligt nördig gemenskap som jag skulle sakna något enormt om den försvann, men jag inser ju också att man inte bara kan luta sig tillbaka och lita på att den finns där - man måste faktiskt svettas lite och göra en effort för att få behålla den.

Det är ju tur att det finns helger då :-)

17 kommentarer:

  1. Jag skulle också önska att jag kunde vara lite mer strukturerad.

    SvaraRadera
  2. Visst är det kul att läsa andras bloggar, jag har en gammal telefon... kan men har inte bloggat med iPad.

    SvaraRadera
  3. Det vanliga livet tar ju onekligen sin runda tid av ens tillvaro. En bra sak med bloggarna tycker jag är att man upptäcker att andra sitter i precis samma sits som en själv (med orken på kvällarna t ex) och det är ju alltid lite skönt att läsa.

    Vi hade förresten samma helsike med läggning med vår äldsta när hon var mindre. Lider med dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är rätt skönt att märka det. Tack, för medlidandet :-)

      Radera
  4. Lite jobb är det ju att hålla sin blogg levande, men för det mesta är det ju ett kul jobb :)

    SvaraRadera
  5. Ibland kan det vara svårt att hinna med, man har ju en hel del annat att göra också.

    SvaraRadera
  6. Det är onekligen kul och intressant att läsa andras bloggar och kontakten med andra nördar är nog bland det roligaste med att blogga. ;)

    SvaraRadera
  7. Jag har ingen struktur alls, det får bli som det blir:)

    SvaraRadera
  8. Telefonen är det bästa som hänt mitt bloggande. :)

    SvaraRadera
  9. Jag har gått från struktur till mer ostrukturerat, för att hitta min blogglust igen...

    SvaraRadera