tisdag 18 november 2014

Steampunk nästa utmaning?

Har ni chansen så gå och se National Theatres Frankenstein med Benedict Cumberbatch och Jonny Lee Miller. Shit, en sådan fantastisk föreställning! Lee Miller är helt otrolig som varelsen och jag har en helt ny respekt för honom som skådespelare. Att den här versionen sedan flirtar med steampunk*, med feminism och att den är så aktuell fastän originalet är några hundra år gammal är något som gör att den är lätt att ta till sig.

Bio Roy i Gbg kommer köra den 10/12 (Lee Miller som varelsen) och 17/12 (Cumberbatch som varelsen).



* Om man skulle vilja prova att läsa något inom genren steampunk - vad ska man läsa då? Tips?

5 kommentarer:

  1. Oj vilket bra tips! Man tackar! får nog se till att titta förbi Roy i december helt enkelt.

    Det finns lite olika Steampunk inriktningar när det kommer till litteraturen, om jag skulle tipsa om några jag personligen tycker är bra:

    Klassiker: The Difference Engine av William Gibson, Bruce Sterling, 1800tal, politik, ånga och datorer.

    Alternativhistoria: The Clockwork Century serien av Cherie Priest, varje bok utspelar sig I olika delar av USA och varje bok har sin ton och färg, Priest bygger ihop handlingen genom böckerna på ett snyggt sätt. Galna vetenskapsmän, experiment, märkliga maskiner, gasmasker och odöda.

    Humor: Parasol Protectorate serien av Gail Carriger, 1800tal, luftskepp, tedrickande, uppfinningar, vampyrer, varulvar och parasoller. Mycket underhållande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för alla tips, så spännande att spana in dessa. Tycker Carrigers låter bra (you had me at tedrickande) :-)

      Radera
    2. :)
      jepp, tedrickade och parasoller var det som sålde mig när jag plockade upp första boken.

      Radera
  2. Tror helt klar också att du skulle gilla "Soulless", men då får du stå ut med lite varulvar och vampyrer också! ;-) Någon steampunk har vi heller aldrig läst bland bokbubblarna, kanske dax nu! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte de andra skulle uppskatta utmaningen bara, men det kan nog hända att jag ger mig på "Soulless". Får väl passa på att nördshoppa den när jag ska till SF-bokhandeln med eleverna...

      Radera