fredag 4 oktober 2013

Fördelarna med Tropper

Lagom till Bokmässan dök Troppers nya bok upp i min brevlåda och eftersom jag precis stiftat bekantskap med den karln så dröjde det inte länge innan jag läst Fördelarna med en kollaps.

När den lagom misslyckade Silver en dag faller ihop visar det sig att han är döende - hans hjärta pallar inte mera. Hans före detta frus blivande man är läkaren som kan rädda honom med en operation. Hans gravida tonårsdotter har äntligen börjat kalla honom pappa. Det finns kvinnor som ligga med honom.

Men... Silver anser inte att hans liv är värt att räddas. Hur ska de nå honom?

Tropper levererar även här relationsdrama med viss tragikomik, men jag tycker att det är mer allvar i den här än i Sju jävligt långa dagar. Jag gillar det. Jag gillar den splittrade familjen som vill hitta ett sätt att fungera. Jag älskar Silvers pappa som inte ger sig utan hittar på fyndiga sätt att få sonen att se vad som betyder något. Jag hat-älskar slutet - Tropper lyckas med något som väldigt få författare gör och det är att inte få mig förbannad på slutet.

Mer än så här säger jag inte, läs den istället.

Tack Gilla Böcker för rec.ex.

8 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av Tropper än men jag ska verkligen testa! :)

    SvaraRadera
  2. Håller på med den nu! Tyckte den var lite trög att komma in i, men nu flyter det på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den gick väldigt fort, ska bli intressant att se vad du tycker.

      Radera
  3. Ja, men då får jag väl göra det då ;)

    SvaraRadera
  4. Jag läser ditt inlägg bara med ett öga för jag vill inte veta för mycket om den :-) Jag spar på den så länge jag kan. Höstens stora längtansbok!
    Var kul att träffa dig live på mässan!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar aldrig skriva så mycket om innehåll eftersom jag inte vill spoila för andra. Kul att träffa dig med!

      Radera