söndag 29 april 2012

Massvis med intressanta frågor och kanske något mindre intressanta svar

Den där utmaningen med 11 frågor som hoppar runt här bland bloggarna har nu kommit hit dubbelt upp - både Beas bokhylla och BokLiz har utmanat mig.

Först Bea och Saras frågor:

 1. Vilken författares nästa utgivning längtar du mest efter? Jag har ingen direkt favorit som jag längtar efter men jag har hört att det kommer en ny Kinsella snart, den ser jag fram emot.

2. Vilket är ditt bästa bokfynd i år? Hrm… Jag tycker att alla böcker jag hittar second hand är fynd.

3. Du ska ha en middagsbjudning. Vilka tre författare vill du bjuda in? Jane Austen, William Shakespeare och Edgar Allan Poe. Skulle vara coolt att se hur de var…

4. Vad bjuder du på för mat? Till förrätt lite gurksnittar à la Afternoon tea, för Austens skull. Till varmrätt en grillad, blodig biff, passar Shakespeares tragedier. Till efterrätt kör jag den här tårtan.  

5. Vilken bokkaraktär skulle vara den ideala partnern för dig? Jag har väldigt svårt för att komma ihåg karaktärer i böcker, Mr Darcy möjligtvis undantaget då. Tror att jag väljer Bridgets Mr Darcy isf, han verkar lite mindre stel än originalet.

6. Vilken var den senaste boken du läste som gjorde dig besviken? Justine Lévys Vi ses på Place de la Sorbonne och En ovärdig dotter var mycket sämre än jag trott.

7. Vilka bokserier följer du? Serien om bounty huntern Stephanie Plum av Janet Evanovich

8. Vilka är dina favorit-kommissarier i deckarnas värld? Läser inte deckare…

9. Vilken utav de övernaturliga krafter som diverse vampyrer besitter i Twilight skulle du helst vilja ha? Läser inte Twilight heller… 

10. Vilken genre återkommer du oftast till? Chick lit! Lättsamt, underhållande och alldeles, alldeles underbart!

11. Om du skulle ge oss (Sara & Bea) varsitt boktips, vilka böcker skulle du då rekommendera? Oj, det här blir svårt för jag brukar ju sno mina tips från er. Jane Austen vet jag att ni redan har koll på så det får ju bli något annat… Efter att ha kollat igenom era bokhyllor ser jag bok efter bok som jag älskar – vi har alltså ganska lika smak. Boken jag läser just nu tar jag därför och rekommenderar till er båda: The particular sadness of lemon cake av Aimee Bender. En gammal goding som jag gett till typ alla jag känner: Vit oleander av Janet Fitch. Två fina böcker till två fina bloggerskor!



 Och BokLiz frågor: 
 
1. Vilken bok läser du just nu? The particular sadness of lemon cake av Aimee Bender

2.
Vilken genre är din favorit? Chick lit!

3. Vilken är den bästa boken du någonsin har läst? Bridget Jones dagbok och The perks of being a wallflower ligger bra till där. 

4. Vilken är den sämsta boken du någonsin har läst? Per Hagmans Att komma hem ska vara en schlager. 

5. När startade du din bokblogg? 2009 tror jag…

6. Vad arbetar du med? Gymnasielärare i svenska och engelska

7. Hur många böcker snittar du i månaden? 6-7 om jag har ork och tid

8. Vilken plats läser du helst på? I soffan eller i min nyköpta gungstol

9. Vilken är din favoritförfattare? Har ingen direkt favorit

10. Föredrar du inbundna böcker eller pocket? Pocket

11. Hur håller du koll på böckerna som du har läst? Jag listar dem här på bloggen, innan dess hade jag boklistor i pappersform.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar