lördag 26 oktober 2019

Ett litet steg på vägen



En bok med det här ljuvliga omslaget kan man ju bara inte låta bli att läsa - jag som älskar hösten och dess färger 🧡🍁

Jag hittade den som e-bok hos Storytel så min lilla reader fick följa med till Stockholm där jag passade på att läsa mellan shoppingrundorna. Det är en snabbläst bok men med mycket innehåll. 

Stella jobbat och sliter för att få ihop det med liv och ekonomi - hennes son Felix verkar orsaka eller ha problem i skolan och på jobbet ska det bli omorganisation - och hon gör ju redan alla andras jobb... När hon blir ombedd att åka till en fjällstuga och utvärdera den så tar hon med sig Felix och det blir en omtumlande vecka med flera äventyr. Stella lär sig mycket om sig själv och sin son under veckan och vi läsare får följa med i både den inre och yttre resan. 

Jag gillar Stella och förstår hennes problem, men jag kan också bli irriterad på hur hon mesar och inte vågar säga saker eller ta tag i dem. Jag vet iofs inte hur jag hade reagerat i samma situationer men jag vill ruska om henne ibland och säga till henne att skärpa sig! Samtidigt förstår jag att hon har det tufft och jag gillar hur saker och ting ordnar sig utan att det blir perfekt. Jag gillar också att det är lite klurigt att se hur det ska sluta - vissa delar räknar man snabbt ut men inte alla. 

Jag gillade boken, det var skön avkoppling och den fick mig att tänka till lite - som lärare och mamma kände jag att delarna om Felix i skolan och hur lärarna sköter det var intressant och absolut något att tänka på. 

Läs boken, inte bara för det vackra omslaget utan för ett innehåll som ger äventyr, vardagsproblem och lite skön fjällkänsla. 

Betyg: 🍁🍁🍁🍁

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar