fredag 24 november 2017

Bok som blir film - Kulturkollos tisdagsfråga

Kulturkollo har temat Bok som blir film den här veckan och deras tisdagsutmaning handlar om att berätta om de bästa och sämsta filmatiseringar av böcker vi kan komma på. Jag hade lite svårt att hejda mig...

Jag gillar oftast att läsa boken först om det finns en film av den, men det finns också fall där jag sett filmen och nog aldrig kommer läsa böckerna.

Bra:

Min absoluta favorit - både som bok och som film - är Karen Joy Fowlers The Jane Austen Book Club. Jag älskar boken och har läst den flera gånger. Filmen har jag sett fler gånger än jag kan räkna... Den är så mysig, så bra skådisar och även om den inte helt stämmer överens med boken så gör det inget, det blir som två olika härliga upplevelser.

En annan favorit i både bok- och filmform är Bridget Jones' diary. Här har jag sett filmerna så många gånger att när jag läste om boken så tyckte jag filmen var bättre. Återigen bra skådisar - kanske speciellt Colin Firth...

Vilket då leder mig in på Austens Pride & Prejudice där jag endast accepterar BBCs miniserie med just Colin Firth. Den är fantastisk!

Waiting to exhale (Hålla andan)av Terry McMillan är helt okej som bok men har blivit en fantastisk film som jag ser minst en gång om året. Duktiga och härliga kvinnor i rollerna och en fin historia om vänskap och om att älska sig själv.

The lovely bones (Flickan från ovan) är sorglig och vacker både som bok och film. Lite jobbigt att Stanley Tucci spelar ond och creepy (han är ju så mysig i andra filmer jag gillar) men åh så bra den är.

The perks of being a wallflower älskar jag, jag har läst den sååå många gånger. Jag var lite rädd för att se filmen, tänk om den inte var bra, men det var den faktiskt.

Big little lies  (Stora små lögner) läste jag förra året och älskade, i år kom den som mini-serie och ja, den var riktigt bra.

Call the midwife (Barnmorskan från East End)- nästan bättre som mini-serie men fin som bok också.

Mindre bra:

En bok som jag verkligen älskade är Janet Fitchs White oleander men filmen är inte i närheten av lika bra. De har inte lyckats fånga varken miljöerna eller karaktärerna. Så synd för boken är så fin!

Bonus - "hur kunde de välja den där personen i rollen?"

Åh, här har jag ett bra exempel! När de filmatiserade Pride & prejudice and zombies så har de valt en Mr Darcy som inte bara är en typ pojkspoling, men han väser fram sina repliker hela filmen igenom. Han är helt olidlig! Däremot är Matt Smith (Doctor Who) en helt fantastisk Mr Collins. Det är inte ofta man är mer sugen på Collins än Darcy...

 Paulo Coelhos bok Veronica bestämmer sig för att dö tyckte jag sååå mycket om när jag läste den. Jag har dock undvikit filmen eftersom de tagit Sarah Michelle Gellar i rollen som Veronica. Jag har väääldigt svårt för henne (förlåt alla Buffy-fans).

Två bonus-bonusar:

Tillsammans är man mindre ensam - bättre som bok än som film. Det fina i boken kommer tyvärr inte fram i filmen.
Choklad - bättre som film än som bok. Kan bero på skådisarna...

4 kommentarer:

  1. Den enda jag både läst och sett som film av de här är Choklad.

    SvaraRadera
  2. Underbart inlägg! Blir sugen på att sätta på Netflix direkt!

    SvaraRadera
  3. Ja, Bridget Jones! Så bra att den kom upp. Jättebra ju!

    SvaraRadera
  4. Choklad-filmen tyckte jag jättemycket om. Har inte läst boken, än, men den står här i hyllan.

    SvaraRadera