tisdag 7 september 2010

Böcker som går över gränsen

Jag hakar på Vixxtorias lista om gränsöverskridande böcker.

1. En bok som fick dig att bokstavligt talat missa bussen/bränna vid middagen/låta badvattnet rinna över/glömma att gratta din älskling på födelsedagen/motsvarande:

Summer school
av Domenica de Rosa sög tag i mig så rejält att när jag steg av bussen vid Näsets badplats trodde jag på fullt allvar att jag var i Toscana och jag undrade varför alla pratade svenska runt mig.

2. Ett namn ur en bok (eller på en författare) som du redan har gett eller allvarligt överväger att ge ditt barn (eller häst eller hund eller marsvin eller bil):

Hrm... Mina husdjur har alla haft namn efter fotbollsspelare, mina blivande barn har mer namninspiration från sångare men ett tag var jag inne på att döpa min framtida son till William, efter Shakespeare. Hade hellre döpt honom till Hamlet men det känns bara alltför grymt.

3. En plats som du besökt bara för att den nämnts i en bok (eller för att en författare har bott där/gett namn till en pub där/kastat en äppelskrott där):


Jag har besökt Shakespeares hemstad, Stratford upon Avon och var inne i hans hus. Det var en stor dag för mig :-)

4. En tavla som skulle bli en bra bok?

Jag älskar Dalís "Sömnen" (så pass mycket att jag tom försökt mig på att måla den själv) och den känns som att den skulle kunna bli en bok i Coelhos stil - lite magisk realism, lugn och vacker.



5. Det är mycket tjat om böcker som blir film (och dåliga filmatiseringar av bra böcker), men vilken låt skulle kunna bli en bra bok?

Oj, det finns så många fina låtar. Min absoluta favoritlåt är Chers version av "Walking in Memphis" och nog skulle den kunna vara en fin bok om styrka, vänner och inre/yttre resor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar