lördag 12 december 2009

Lite om mina böcker

Lånar en lista från Fia


Vilken bok i dina hyllor har du haft längst?

Barnboken ”Brevbäraren på Lagerlundslundsvägen” som farmor och farfar köpte när jag var liten.
Vad… läser du just nu? läste du senast? ska du läsa sedan?
Har inte påbörjat något ännu, har svårt att välja från min stora bokhög. Senast läste jag ”I was told there’d be cake”
Vilken bok verkade alla utom du gilla?

”Mig äger ingen” av Åsa Linderborg. Jag anser att den suger men alla verkar praisa den.

Vilken bok intalar du dig själv att du ska läsa?

”Dvärgen” av Pär Lagerkvist och ”Mrs Dalloway” av Virginia Wolf. Har påbörjat dem flera ggr men kommer ingenstans…
Vilken bok som kommer ut inom ett år kommer du prioritera att läsa?

Ingen aning…
Sista sidan: läser du den först, eller väntar du tills det är dags?

Hatar när boken är slut så jag sparar alltid slutet till sist.
“Författarens tack”: slöseri med papper och bläck, eller intressant?
Boring!
Vilken karaktär skulle du vilja byta plats med?

Frances Meyes – författaren till ”Bella Tuscany” (självbiografisk). Jag vill också flytta till Toscana!
Vilken/vilka författare, som du inte redan har läst, vill du läsa?
Vet inte
Vilken/vilka böcker i dina hyllor har du haft sedan du gick i skolan?
Virginia Andrews serie om tvillingarna i ”Blomblad för vinden”
Vilken/vilka böcker har fått följa med dig på flest resor?
Inga
Fanns det någon obligatorisk läsning som du hatade i skolan, men som visat sig vara riktigt bra tio år senare?

Tyckte inte om läsning när jag gick i skolan, började läsa ”på riktigt” när jag gick sista året i gymnasiet.

Stephen King eller Anne Rice?

Har inte läst något av dem men föredrar nog King (har sett några filmer av hans böcker)
Begagnade eller sprillans nya böcker?
Gärna begagnade
Har du sett en film som visade sig vara bättre än originalet, det vill säga boken?
”The Jane Austen book club” är nog det närmaste jag kommer. Boken och filmen skiljer sig en liten del men de är lika bra – det stör inte att de är olika.
Finns det någon vars boktips du alltid lyssnar på?
Inte direkt, men tipsar folk eller jag läser något på bokbloggarna jag läser så spanar jag kanske in boken.
Rekommendera en bok eller en serie:
Janet Evanovichs serie om Stephanie Plum

Jasper Ffordes serie om Thursday Next

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar