söndag 19 juli 2009

Top Five Readings

Mina fem favoriter (ingen speciell ordning):

* The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chbosky som är så bra att den tål att läsas flera gånger om. Mina grabbar gillar den också och har börjat läsa mer efter att ha läst den. Kanske påminner den lite om Salingers Räddaren i Nöden fast modernare och (helt ärligt) lite mer intressant. Om att vara ung och försöka hitta sin plats i världen.


* The Jane Austen Book Club av Karen Joy Fowler - en underbar bok vare sig man läst Austens böcker eller inte (men visst, det kanske inte skadar). Ett gäng kvinnor och en man bildar en bokklubb för att tänka på annat än sina "tragiska" liv och snart händer det saker... Finns som film och även om de skiljer sig åt lite så älskar jag både boken och filmen lika mycket.


* Veronika bestämmer sig för att dö av Paulo Coelho som jag älskar för att den inte är förutsägbar och för att jag kände mig glad och nöjd när jag läst färdigt boken. Absolut Coelhos bästa, enligt mig iaf.


* The Love Letter av Cathleen Shine. Detta är en av de första böckerna jag läste frivilligt, när jag så sent som i mitten av gymnasietiden började intressera mig för böcker. Den här har också filmats men boken är mycket bättre. Om oväntad kärlek och så ger den en sån där mysig stämning.


* Bridget Jones Dagbok av Helen Fielding - man kan ju inte annat än att älska Bridget och det här var första gången en bok fick mig att brista ut i gapskratt. Filmerna funkar bra de med men böckerna är helt fantastiska. Kan läsas om och om igen.

4 kommentarer:

  1. åh, jag tycker det är så svårt att lista favoritböcker! Men med på topplistan kommer Khaled Houssinis "Tusen strålande solar" (och "Flyga drake"). Carl Johan Vallgrens "Den vidunderliga kärlekens historia" har jag läst flera gånger. Sen är Jonas Hassem Khemiri "Ett öga rött" riktigt bra. O jag älskar Joyce Carol Oates böcker ( bla "Dödgrävarens dotter")! Sen är min favoritdeckarförfattare Reginald Hill och Peter Robinsson, I just lööööve engelska kriminalare :-)

    SvaraRadera
  2. Vallgrens har jag länge funderat på att läsa, Khemiri har jag läst allt och Oates har jag gett 2 chanser :-)

    SvaraRadera
  3. Meh! Jag försökte hitta Jane Austens bokklubb på Adlibris, men den fanns inte! Uff! Jag ville ju ha en bra bok att läsa under semestern ju!

    SvaraRadera
  4. Och just det ja, jag skulle ju lista böcker... Jag återkommer! :)

    SvaraRadera