måndag 20 juli 2009

I mysfåtöljen

Top 5 Mysböcker:

* The teahouse on Mulberry street av Sharen Owens. En mysbok är en sån där bok med mysig stämning, en sån bok man tar med sig och kryper upp i fåtöljen med en filt och en kopp te. Den här boken är mysig. Absolut en läsa om bok!


* White oleander av Janet Fitch. Det började med att Oprah hade med den i sin bokklubb och så hittade jag den i ett antikvariat och tänkte "why not?". Älskade den! Sedan kom den som film men boken är tusen gånger bättre. Hemsk, ledsam och alldeles underbar!


* Tisdagar med Morris av Mitch Albom. Som lärare kan man ju inte annat än att bli rörd av den här historien om det där speciella bandet lärare/elev kan få. Mysig, inspirerande och fin.


* Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda. Bättre än filmen, beskrivningarna av personerna i boken är så underbara och den är så fransk, så mysig och så underbar.


* Fem personer du möter i himlen av Mitch Albom. Albom hamnar på listan igen för han har ett sätt att skriva som gör att trots den sorgliga handlingen i den här boken så lyser hoppet igenom. Hoppet om att himlen är så här, att man får träffa dem som betytt något för en.

6 kommentarer:

  1. Åh - white oleander är en av mina favoritböcker!

    I mysfåtöljen läser jag annars:

    - "Där mitt hjärta finns", Billie Letts (Gillar filmen också men boken är bättre, as usual.)
    - "Vatten melonen", Marian Keyes
    - "Mina döttrars systrar", Barbara Voors
    - "Flickorna från Riyadh", Rajaa Alsanea
    - "PS, Jag älskar dig" Cecelia Ahren (Bok bättre än film, även om filmen också var bra)

    SvaraRadera
  2. Letts har jag länge funderat på att läsa, kanske ska ge den ett försök då...

    Keyes alla böcker är ju underbara!

    Aherns bok älskade jag! Var inte lika nöjd med filmen men boken var helt fantastisk!

    SvaraRadera
  3. Nu börjas det. Snart har du också 100 bloggar. Vänta bara... ;)

    SvaraRadera
  4. Anna Gavalda är ju fantastisk. Alltid.

    Jag har förresten en liten hög med pocketböcker att bli av med. Intresserad?

    SvaraRadera
  5. JAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!! Jag kommer som en skållad bäver :-)

    SvaraRadera