torsdag 28 mars 2019

Ready player one

Jag har länge velat läsa Ready player one, jag köpte den till skolbiblioteket långt innan den blivit film och hypad här i Sverige, men den har ändå legat oläst i hyllan. 

Nu bestämde jag mig för att det var dags och jag blandade att läsa och lyssna på den vilket fungerade fint. 

Vi får följa en ung kille som lever i en ganska dystopisk framtid där bl.a.  klimatet och ekonomin är bortom kontroll så han och resten av jordens befolkning lever sina liv i den virtuella världen OASIS istället. Alla letar de efter samma sak: arvet efter James Halliday, skaparen av OASIS. Han har lovat att efterlämna hela sin förmögenhet och kontrollen över OASIS till den som hittar hans ”easter eggs” och samlar ihop tre nycklar. 

När vi kommer in i storyn så har det gått fem år utan att någon har hittat en enda ledtråd. Det finns ”sixers” dvs företag som anställer folk för att jobba mot det gemensamma målet - men det finns en större heder i att köra solo och the sixers är hatade av alla. 

Vår hjälte  heter Wade Watts och en dag upptäcker han den första ledtråden och efter det dras han (och vi) in i en riktigt spännande historia, bokstavligt talat på liv och död.





Det är verkligen en spännande historia och dessutom är den rolig att läsa - det är fullt av referenser till 80-talet i den. Filmer, musik, spel - you name it! Det fanns också passager som tilltalade läraren i mig 😉



Jag valde att se filmen (finns på Netflix) när jag läst färdigt men det var tyvärr inte alls samma sak - de hade ändrat jättemycket och allt jag älskade med boken hade de gjort något annat av - jättesynd! Många säger att filmen är väldigt bra och det är den nog men inte om man läst boken först. Läs hellre boken! 

Betyg: 🎮🎮🎮🎮


2 kommentarer:

  1. Jag har ju bara sett filmen så jag tyckte den var fantastisk. En sällsynt fullpoängare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, undrar om du skulle tycka samma när du läst den?

      Radera