söndag 10 mars 2019

Processen - en annan version

Likt Enligt O försöker jag ta en badbild ;-)
Den här lilla kortisen köpte jag till skolans bibliotek under Bokmässan, jag blev lite nyfiken då Kafkas Processen är en av mina favoritböcker. I Giolitos version får vi möta Youssuf K som blir arresterad en morgon utan att få veta varför. Sverige lever i efterskräcken efter ett terrorattentat och precis som i Khemiris novell "Jag ringer mina bröder" så misstänks de med namn och utseende som stämmer överens med terrorbilden.

Vi får följa med några timmar och den är kanske inte lika absurd som Kafkas version men även här är det en process som inte verkar ha gått riktigt rätt till. Det är ingen vacker bild som målas upp av hur det går till bakom kulisserna - fördomar och misstankar väger tyngre än fakta. Mer än ett liv förstörs och vem ska betala priset?

Det är en kort historia men den ger mycket att tänka på och den känns aktuell och trovärdig.

Betyg: 👮👮👮

2 kommentarer:

  1. en av mina favoritböcker med, den nya översättningen av Blomqvist och Ågren har jag i bokhyllan, denna är jag nyfiken på.

    SvaraRadera