söndag 30 december 2018

Bokmaskarnas läser The hate U give och Kvinnan i fönstret

Två riktigt bra böcker som vi läst i Bokmaskarna nu i höst, men som jag missat att blogga om, är The hate U give och Kvinnan i fönstret.

Jag och vi gillade båda två - de är riktigt fängslande på olika sätt.

The hate U give satte igång samtalet hos oss som aldrig förr - vi är ju en grupp vänner och boksnacket brukar inte direkt utgöra den större delen av kvällen men i det här fallet tror jag inte vi slutade... Nu kom vi ju in på politik, flyktingfrågor och annat men det är ju just det, boken öppnar upp för så många frågor och så många känslor. Hur är det att inte känna sig accepterad i sitt land? Hur är det att inte kunna känna sig trygg bland dem som egentligen ska skydda dig från ondo? Det här är väl en av de starkaste böckerna jag läst 2018 och den kommer stanna kvar länge.



Kvinnan i fönstret hade mig fast från första sidan - jag som inte tror att jag gillar spänning och thrillers verkar ha åkt dit dock. Vi luras in i historian och tror oss fatta men det gör vi ju såklart inte - eller? Vissa delar listade jag ut och vissa inte - och jag blev lite besviken på slutet men det kan vara för att min kollega håsade upp det så jag hade lite fel förväntningar...

Bildresultat för kvinnan i fönstret

Två olika böcker men båda riktigt bra - läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar