söndag 15 juli 2018

Hunger: historien om (min) kropp



För några år sedan läste jag Gays bok Bad feminist och älskade den, därför ville jag såklart läsa den här som handlar om hennes förhållande till sin kropp och allt som hänt den.

Det är brutalt och ärligt, Gay har varit med om något fruktansvärt och det färgar resten av hennes liv. Jag blir ledsen, upprörd och samtidigt glad när hon till slut tillåter sig själv att prata om det hon varit med om och så smått börjar inse att det inte var hennes fel. Pga det som hände byggde hon upp murar - en mur var att äta och göra kroppen till något som ingen skulle vilja skada. Hon beskriver hur hennes familj har försökt med allt för att få henne att sluta äta, om ätstörningar, om att inte kunna ta sig pp på en scen utan trappa och att behöva tränga ned sig i stolar där hon fastnar. Om skammen, om samhällets normer och hur samhället ser på överviktiga människor och drar slutsatser som kanske inte alls stämmer.

Precis som Bad feminist tycker jag att det är en viktig bok och den öppnar för diskussion. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar