torsdag 22 mars 2018

Bokbubblarna läser övernaturligt

Under en Bokbubblarträff bestämde vi att vi ville hotta upp bokklubben lite, nu har vi ju kört sedan 2011 och ibland mår man bra av att ändra om lite. Sagt och gjort, nu kör vi varannan träff med ett visst tema och varannan träff då vi alla läser samma bok. 

Till gårdagens träff skulle vi läsa under temat ”övernaturligt” (fri tolkning). Ett roligt tema då det innebar en utmaning för några och en ”kan-leva-på-gamla-meriter” för dem som ville. 

Vi hade alla läst olika så det blev en hel drös med boktips under samtalet - vi märkte dock att det kan vara väldigt svårt att beskriva eller förklara fantasyböcker, det är ju väldigt mycket som händer och det kan ibland låta väldigt fjantigt när man försöker förklara... 



Jag lyckades få in tre av mina senast lästa i det övernaturliga temat. Jag är glad att jag äntligen fått läst Libriomancer som legat i hyllan i flera år. Den spontanköptes efter ett boksamtal jag och en manlig kollega hade för våra elever 2014. Han tipsade om denna och eftersom den handlar om en bokälskare som kan sträcka sig in i böcker och dra ut objekt så kände jag att jag ville läsa den. Den är lite trög i början men blir sedan rolig, spännande och lite läskig. Böckers magi är inte bara till godo... Jag tycker att idén är bättre än utförandet, ibland finns sidospår som känns onödiga, men på det stora hela så gillade jag boken. Är man boknörd så finns det en massa fina vinkningar till många älskade klassiker och då huvudkaraktären är en Whovian så fanns det lite Doctor Who-referenser också. 

Apropå Doctor Who så släpptes en ljudbok om doktorn och hans kompanjoner, skriven av fyra olika författare. Då Jenny T. Colgan (en av mina favoriter) var med där så lyssnade jag. Jag gillade den! Det är fyra olika korta berättelser och jag tycker att det var lätt att se allt framför mig. Jag kunde identifiera vilken version av doktorn det handlade om, det var spännande och det gick ut på att det var tjejerna som räddade dagen (och doktorn) istället för tvärtom. 

Sist ut är Murakami och hans väldigt konstiga bok om ett konstigt bibliotek. Har någon annan läst/lyssnat? Vad är det här??? Okej för att Murakami brukar ha udda inslag i sina böcker men den här kändes inte alls Murakami. Jag gillade den inte alls och den var bara för konstig. Fårgubbar, hundar som äter fåglar, älvlika flickor som ingen ser - nej, tyvärr. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar