söndag 18 februari 2018

Äta kakan och ha den kvar





Det är bokmässa (kommer inte ihåg vilket år) och Hyllan-Lotta drar med mig till en monter där Kristin Emilsson står. ”Här har du bra feelgood Linda, du kommer älska hennes böcker” säger Lotta. Jag köper Äta kakan och ha den kvar samt Den som väntar. Jag får dem signerade och författaren ser frågande på mig när jag säger mitt namn. ”Hur stavar du det?” Jag funderar på hur svårt det är att stava till ”Linda” och säger det igen, bokstaverar det (det är bokmässa så inte helt tyst runtomkring direkt). Hon ser fortfarande fundersam ut men börjar skriva en hälsning. Läsandes uppochned ser jag mitt namn, typ. ”Linga” skriver hon. Jag vågar inte säga något. Tackar och går därifrån. Tittar på Lotta och nämner det konstiga i att författaren inte tänkt ”Linda” vilket kanske är vanligare... Lotta tittar på mig och säger ”Ja, men tycker du inte att du ser mer ut som en Linga då?”. 

Ja ja, en kul grej, jag gillar tanken på att jag ser så exotisk ut att jag heter Linga ;-)

Böckerna har dock legat olästa i min bokhylla ganska länge. När jag nu fick hem bok nummer tre i serien så kände jag att det var dags att ta tag i läsningen. Den första boken är avklarad (fast jag valde att lyssna på den). Boken handlar om en kvinna som får sparken och döljer detta från sin familj och hux flux så har hon skaffat en lägenhet dit hon i hemlighet flyttar och bor på vardagarna medan familjen tror att hon jobbar utomlands. Hon jobbar lite i en second hand-butik och börjar dejta en ung musiker. Lögnerna blir fler och fler och tillslut så kommer det att bita henne i baken...

Jag har nyss fastnat i serien ”Younger” på tv4play och det är lite liknande. Jag har svårt att gilla boken, förmodligen för att jag inte gilla och känner för karaktärerna. Hennes man och vänner och stela snobbar, hon själv en mes och musikern hon börjar dejta en skit. Jag vet inte hur mycket feelgood det är, visst finns det delar jag gillar, det är inte en dålig bok, men jag känner inget för dem jag läser om. Samtidigt blir jag ju arg på både henne och hennes familj så berör gör ju boken. 

Jag kommer läsa hela serien, jag vill se vad som händer (har ju redan läst baksidan på tredje boken så fått lite spoilat) för jag tror och hoppas att det blir bättre. 

2 kommentarer:

  1. Härligt minne! You'll always be Linga to me! :D
    Trean är bästa boken, keep on reading!

    SvaraRadera
  2. Hahaha, har inget minne av händelsen men skrattar så att jag gråter när jag läser om den. Fy så dumt! :-D Jag är tydligen både lomhörd, dyslektisk och lite dum i huvudet ... Får skylla på att mässan är väldigt stressig och ljudvolymen är hög. Kom förbi nästa gång så ska du få en bok med rätt namn -
    eller så hittar jag helt enkelt på ett nytt ;-). Ha det gott! /Kristin

    SvaraRadera