måndag 22 januari 2018

Själv - kraften i egentid



Kan en föräldraledig tvåbarnsmamma få en mer passande julklapp av sin chef? Inte nog med att jag fick en bok (jag får typ aldrig böcker av folk i present) men det där med egentid är lite av en bristvara i mitt liv numera. Nu när jag läst boken förstår jag mig själv bättre och varför jag så ofta ballar ur och tappar humöret.

Boken handlar om vårt beteende och våra behov. Den handlar om att skilja på ensamhet, som ses negativt, och självhet, som låter mer positivt. Det ena kanske man inte väljer men det senare är det du väljer själv.

Innan jag träffade Grefven och bildade familj så var jag ofta både ensam och själv. Jag gillade att vara själv - jag gick oftast på bio eller en shoppingdag på stan utan sällskap. Det kan jag fortfarande njuta av, men numera mer för att få andas utan att ha någon inpå mig hela tiden. Jag älskar mina barn men oj, lite tid alldeles ensam i tystnad hade varit mysigt.

Boken har lite tester man kan göra - självklart inte helt tillförlitliga men alldeles lagom för att få ett hum om din personlighetstyp. Jag är "ambivert" - dvs jag trivs både med och utan sällskap. Tycker det stämmer in väldigt bra. Min man är "väldigt extrovert" vilket stämmer bra det med. Det ges också ett gäng utmaningar/övningar man kan göra men det kommer kanske inte att hända...

Jag gillade boken och tycker att den är såpass intressant att jag lånat hem författarens första bok, Introvert - den tysta revolutionen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar