fredag 6 oktober 2017

Spandex and the city av Jenny T. Colgan



Jag är ett stort fan av Colgan och hennes böcker och jag tycker det är väldigt spännande att hon ibland skriver böcker under annat namn - när hon skriver sci-fi så lägger hon till ett T; Jenny T. Colgan och nu på bokmässan köpte jag två böcker skrivna under pseudonymen Jane Beaton. 

Spandex and the city är kanske inte direkt sci-fi, jag skulle mer beskriva den som en chick lit med superhjältar. Holly är trött på att vara singel och hennes kompis försöker para ihop henne med alla hon träffar. En kväll när de är ute och festar så hamnar de mitt i ett rån och Ultimate man, i lila trikåer, kommer och räddar alla. Holly själv lyckas dock stå upp mot rånaren och när hon sedan råkar avslöja Ultimate man’s riktiga identitet - och bli nära vän med honom - så inser hon snart hur opraktiskt det är att förälska sig i en superhjälte...

Alltså, lite kul är den. Lite spännande är den. Mest intressant tycker jag dock är att det finns en liten moralisk fråga i allt det ”oseriösa”. Vid ett tillfälle så stängs internet ned över hela landet och folk blir som förstenade. Ingenting fungerar, ingen vet hur de ska kommunicera (eller vad som händer) och det blir kaos. Är vi verkligen så beroende av något som knappt ens fanns för ett tiotal år sedan? 

Absolut en kul bok, ganska olik dem hon skriver under sitt vanliga namn, mer chick lit än feelgood. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar