tisdag 8 augusti 2017

Hamlet live på Kronborg slott


Det började med en Facebookannons, reklam för Kronborg slott i Helsingör där en liveföreställning av Hamlet spelas hela sommaren. Skådespelarna rör sig runtom i slottet och spelar upp olika scener. I pauserna kan du gå runt och prata med dem. 

Jag började drömma. Jag älskar ju Hamlet och hade gärna åkt dit, men hur kul är det för resten av familjen? Så såg jag, tack vare sociala medier, en annan barnfamilj som åkt dit och jag tänkte "why not?"

Brita har sitt Shakespeare-halsband från allas vår smyckedrottning Camilla "Mind The book" Malmer.



Det blev ganska bra. Visst, vi har en mycket självcentrerad fyraåring och en 11-månaders som tror han kan allt, men de verkar iaf uppskatta teater! Vi var rätt sena dit så vi kom lagom till slutscenerna och när Hamlet "råkar" döda Polonius satt båda barnen som ljus. Brita hade iofs rätt många frågor - det är inte lätt att förklara handlingen i Hamlet för en fyraåring... 





På väg mellan rummen träffade vi på Drottning Gertrude som gav Brita en blomma - detta var precis innan Ophelias galna blomscen. Vi gick sedan ut på gården för att rasta barnen och fika lite och sedan skyndade jag och Brita oss in igen för att se slutscenen. Fäktningen pågår, alla är tysta och min underbara dotter säger högt och tydligt att "man får ju inte slåss med svärd!" Sedan undrade hon när drottningen skulle dö... 




Duktiga skådespelare (pjäsen är på engelska) och ett roligt koncept. Skynda er dit om ni kan, de kör augusti ut. 

Jag och Brita shoppade loss i souvenirbutiken, jag ville ha allt med Shakespeare på men fick ta det lite lugnt. Några godsaker blev det dock :-) 


I ett galleriliknande rum hade de hängt upp bilder på stjärnor som porträtterat Hamlet under åren. 

Laurence Olivier

Vivien Leigh som Ophelia

John Gielgud

Christopher Plummer som Hamlet och Michael Caine som Horatio

Derek Jacobi

Kenneth Branagh

Jude Law

3 kommentarer:

  1. wow, så kul, mitt äldsta barnbarn älskar teater!

    SvaraRadera
  2. Så kul grej! Jag som ska till Louisiana, kanske kan man stanna till där på vägen. Måste undersökas!

    SvaraRadera