måndag 26 juni 2017

Bokmaskebok: Huset vid sjön


Jag gillar Kate Morton och hennes drömska böcker. Jag har iofs bara läst två men ändå. De är så härligt mystiska, har sköna miljöbeskrivningar och är ofta lite spännande. 

Den här likaså. Först var den lite trög men sedan ville jag inte lägga undan den. 

En liten pojke från en rik familj försvinner mystiskt, utan spår. Alla och ingen är skyldiga. Lever pojken eller är han död? Systern Alice känner skuld och familjen återvänder aldrig till sitt sommarställe. Sjuttio år senare börjar en polis nysta i fallet och nya och gamla synder kommer fram...

Jag tyckte att boken var svår att komma in i från början, det tar nästan hundra sidor innan något väl händer. Efter att ha läst färdigt förstår jag att den här startsträckan behövs men som sagt, den var trög i början. Sedan fastnar jag dock. Det är flera fascinerande historier man får följa och det är trasiga kvinnor som hotas av sitt förflutna som vi får följa. Mysterier som ska klaras upp - lite är boken skriven som en deckare och vi får ledtrådar hela tiden men kan ändå inte se slutet förrän vi är där. 

Fin bok, lite sorglig, vackra miljöer och den där Alice är en ganska intressant karaktär. 

Kryssar "Om en familj" i Sommarbingot. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar