fredag 25 mars 2016

Två kortisar


Onsdag/torsdag bjöd på två kortisar till böcker. Den första är Elsa Billgrens novell Man kan vinka till varandra från balkongerna, en ganska så tragisk historia om två tonårstjejer på solsemester i Italien med sina familjer. Tonårsproblem som i att inte vara bekväm med sig själv, jämföra sig med andra och ljuga för att verka oberörd eftersom det är lättare än att erkänna att familjen inte har det bra. Den var inte alls vad jag förväntade mig men helt okej att lyssna på. 

Den andra boken unnade jag mig hos SF-bokhandeln häromdagen då jag hade ett presentkort där. En finurlig liten bok som berättar kända gamla sagor fast sätter dem i dagens tekniska samhälle. Peter Pan blir hooked (ha, mitt skämt) på sociala medier, Törnrosa lider av depression, Rapunzel klipper håret kort och blir lesbisk och Den fula ankungen hittar förskönande filter på Instagram. Rolig och kanske något man skulle kunna använda i skolan. #Lindaläser2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar