lördag 20 februari 2016

Jane Austen made me do it


Känner att jag gjorde helt rätt bokval inför Englandsresan. 22 st Austen-inspirerade noveller - alldeles lagom och i några fall glömde jag faktiskt att det inte var Austen på riktigt. Några av dem handlar om karaktärer från de olika böckerna, några om Jane själv och en av dem om Janes bror Frank, kapten i flottan. 

Jag gillade mest den första novellen, "Jane Austen's nightmare" av Syrie James. I den stöter Jane på flera av sina karaktärer och de är upprörda, besvikna eller lyckliga - beroende på hur Jane porträtterat dem i böckerna. Marianne Dashwood är arg eftersom Jane separerade henne och Willoughby, Fanny Price och Elinor Dashwood tycker att de porträtterats alldeles för tråkiga och perfekta. Paren Darcy och Bingley är nöjda och lyckliga medan Wickham, Willoughby, Jihn Thorpe m.fl. jagar Jane med eldgafflar. När Jane vaknar bestämmer hon sig för att skriva en sista bok, men dess karaktärer ska skilja sig från de tidigare och hon skriver om Anne Elliot i Persuasion. 

Jag har gillat en del av novellerna och vissa tycker jag var sådär. Absolut en novellsamling värd att läsa om man gillar Austen, men det kan vara bra att ha läst alla hennes verk innan. #Lindaläser2016

4 kommentarer: