onsdag 2 december 2015

Till min bokvän - lite om mig.

Frågor om böcker:
-Vilken genre är du mest förtjust i?
Chick lit och feelgood, men jag läser "vanliga" romaner rätt ofta. Har börjat läsa steampunk och urban fantasy och blivit ganska så förtjust i det. 
-Favoritförfattare? Har du redan allt som de skrivit?
Alexandra Potter är en stor favorit och jag ar allt av henne. 
-Finns det någon genre eller författare som du är nyfiken på och gärna vill testa?
Jag har läst (och älskat) Gail Carrigers Soulless-serie och är lite nyfiken på hennes Finishing school-serie.  (vill helst läsa den på engelska).
-Finns det någon genre eller författare som du skyr som pesten?
Är ingen deckarläsare och inte heller de där böckerna som "man måste läsa". Har inte fallit för Lisa Jewell, Jojo Moyes eller Mhairi McFarlane.
-Vad är du ute efter när du läser? (verklighetsflykt, bildning, romantik, nya erfarenheter, äventyr, igenkänning, uppleva andra tider/världar…) försök beskriva så din hemliga bokvän får ett hum om vilken läsare du är.
Jag vill njuta, gärna förflytta mig bort till en liten stuga på landet i England. Jag vill få drömma och glömma allt hemskt som händer runtom i världen. 
-Läser du på andra språk än svenska?
Jag läser gärna på engelska, iaf chick lit.
-Lyssnar du på böcker? I vilket format i så fall?
Nej, det blir inte riktigt av. 
-Har du någon önskebok?
Inte direkt, gillar böcker med lockande titlar eller omslag. Böcker om böcker, böcker som anspelar på andra böcker/karaktärer/verkliga människor osv. 
-Samlar du på en viss sorts böcker? Har du någon lista på vad du saknar i samlingen?
Inte direkt, jag försöker få ihop Jasper Ffordes Thursday Next-serie och där har jag endast The woman who died a lot och The well of lost plots
-Har du något emot begagnade böcker?
Jag köper i stort sett själv bara begagnat så det är absolut okej :-)
Övriga frågor:
-Vad gör du helst på fritiden?
Läser, tränar, ser på film, umgås med min 3-åriga dotter. 
-Är du kaffe- eller tedrickare? Vilken smak i så fall?
TE! Föredrar lösvikt, grönt med fruktiga/bäriga smaker. Earl Grey-aktigt är det värsta jag vet. 
-Vilken typ av godis gillar du? Favoritsnacks?
Mörk choklad, gärna med havssalt. Gärna "lite finare" sort. Försöker att inte äta snacks, men är svag för nötter.
-Vilken typ av godis gillar du inte?
Jag äter inte godis förutom mörk choklad.
-Är du allergisk mot något, eller finns det något du inte äter av annan anledning (t ex om du är vegan)?
Inga allergier, men är viktväktare sedan ett år tillbaka så kanske inte för mycket snacks och godis ;-)
-Favoritfärg?
Jag älskar färg! Grönt, rosa, gult, rött - varför välja En när man kan välja ALLA? 
-Samlar du på något?
Smycken, jag älskar ringar, halsband och örhängen. Inga allergier där och gillar stort, smått, färgglatt, udda osv. 
-Har du någon pysslig hobby?
Försöker lära mig att sy, men det går sådär... Måla naglarna går bättre - kan man se det som en hobby? Gillar nagellack - gärna i starka färger. 
-Vilken typ av filmer/teveserier och musik gillar du?
Jane Austen-spin offs, feelgoodfilmer - jag gillar samma typ av filmer/serier som jag gör böcker. Jag vill ha kärlek och verklighetsflykt :-) När det gäller musik så är jag ganska öppen, gillar allt från Aretha Franklin och Bowie till Linkin Park och Sia.
-Vad skulle du verkligen bli glad över att få i ett paket till jul?
Jag blir glad bara över att få något som du plockat ihop till mig, så länge du har tänkt till och tror att det ska passa mig :-)
-Vad skulle du bli mindre glad över att få i paket från din bokvän?
Ja, det skulle väl vara lite tråkigt om jag fick en deckarbok och en påse Earl Grey-te då ;-)

1 kommentar: