tisdag 3 november 2015

Tre jobbiga böcker

 Lyran frågar efter tre böcker som var känslomässigt jobbiga att läsa och för en gångs skull så kom jag på tre böcker med en gång.

* The fault in our stars av John Green. Att läsa den här några månader efter att min bästa vän gått bort i cancer var rejält känslomässigt laddat och jag grät som aldrig förr. Till viss del var det jobbigt och till viss del lite skönt och fint.

* Barnmorskan i East End av Jennifer Worth. Jag älskar att läsa böckerna om Worth när hon är barnmorska i de fattiga delarna av London på 50-talet men att läsa den som nybliven mamma var riktigt jobbigt. Att läsa om folk som får barn, vare sig det gick bra eller inte, lockade fram många tårar.

* Pojken som kallades det av Dave Pelzer. Barn ska inte behöva lida, inte vuxna heller. Jag har aldrig fått så fysiskt dåligt som jag gjorde av den här boken, den kommer alltid stanna i mitt minne.

18 kommentarer:

  1. Har läst alla böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  2. Barnmorskan i East End har väl gått som TV-serie? Den tyckte jag om, men boken kanske är tuffare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade serien, men jag storgrät även till den.

      Radera
  3. gillade också TV-serien. Pojken som kallades det hoppade jag över

    SvaraRadera
  4. The Fault in our stars gillade jag! Har varken sett eller läst om Barnmorskorna, så tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Pelzers bok är hemsk, men jag kunde inte komma ifrån känslan att den var mest en skandalberättelse, den var berättad på så klumpigt sätt att den inte kändes verklig. Kanske en dålig översättning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt länge sedan jag läste den men minns inte att jag reagerade över det då...

      Radera
  6. Ja John Greens bok gråter man verkligen när man läser. Den är otroligt bra. De andra två böckerna du nämner vill jag verkligen läsa någon gång.

    SvaraRadera
  7. Pojken som kallades Det har jag läst av dessa tre - fick även vara med i min trio, länge sedan den lästes men minns den fortfarande som riktigt jobbig.

    SvaraRadera
  8. Barnmorskan ska jag nog ta och läsa, fick den i sommarpresent.(ett tag sedan alltså)

    SvaraRadera