söndag 31 maj 2015

Två franska

Mitt förhållande till de böcker Sekwa ger ut är väldigt berg- och dalbaneaktigt. Jag brukar ofta antingen verkligen gilla eller känna mig väldigt ljummen till dem. Här nedan följer två sådana exempel:

https://igcdn-photos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xta1/t51.2885-15/11142196_1592555651003433_1170622999_n.jpgFörst lyssnade jag på Vi var skapta för lycka av Véronique Olmi. Omslaget är ju så otroligt vackert och inbjudande så jag har länge velat läsa den och när jag då skaffade Storytel och den fanns där kändes det naturligt att välja den.


Men.

Den var alldeles för svart för mig, vemodig och velig och den där Serge var då absolut inget att hänga i julgranen. Han är så självupptagen och velig och jag vet, full av unresolved issues om sin mor och far men hallå, orka liksom! De mesiga kvinnorna sedan, på ett sätt så starka och samtidigt så svaga.

Tyvärr, men i det här fallet så var det inte för mig.

Däremot så blev läsningen av Och sen Paulette av Barbara Constantine precis vad jag hoppades på. Varje gång jag sett titeln tänker jag på låten La bicyclette med Yves Montand, där orden "Et puis Paulette" finns med.

https://igcdn-photos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t51.2885-15/11377932_892760567432154_714704908_n.jpgDet här är en charmig historia om oväntad vänskap och jag tycker den påminner om En man som heter Ove och Tillsammans är man mindre ensam. Jag tar den verkligen till mig, kunde inte sluta läsa och blir rörd av karaktärerna och deras historier. Den handlar om att ta hand om varandra och konsekvenser av sitt handlande. Om att våga, att vilja och att ta steget.

Så fin, så himlans fin. Verkligen för mig!

4 kommentarer:

  1. mysiga böcker kan bli skräckhistorier ibland...

    SvaraRadera
  2. Jag känner mig väldig sugen på Och sen kom Paulette!
    Vi var skapta för lycka tyckte jag mycket om, det fanns något fint i vemodet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att "Vi var skapta för lycka" faller in under kategorin "lästes under fel period... Kanske fel att läsa fransk feel good under stressigaste jobbperioden.

      Radera