måndag 23 mars 2015

Still Alice - filmen

Ikväll var vi ett litet gäng som var på Bok & Bio och såg Still Alice. Jag tycker absolut att filmen levde upp till mina förväntningar och Julianne Moore var väldigt bra i rollen som Alice. Det är såklart svårt för mig att säga hur bra filmen står sig utan boken, jag tror att den fungerar men jag tycker att boken ger ett djup och ett sammanhang som saknas i filmen.

När vi diskuterade efteråt så kom vi fram till att filmen är lite för kort, den kunde gärna vara lite längre. I boken skildras allt från Alices perspektiv och det framkommer inte lika tydligt i filmen. Vissa bokscener har inte kommit med som vi tyckte borde ha varit där - när Alice sitter med på sin egen föreläsning och när hon går in hos grannen tex. Två scener som berör är dock när hon inte kan hitta toaletten i sitt eget hus samt när hon håller tal på Alzheimerssammankomsten. Inte många torra ögon i salongen då inte.

Maken, spelad av Alec Baldwin, får en något mer anonym plats här - i boken tycker jag nästan illa om honom men här blir han mest menlös. Barnen skiljer sig lite här också - i boken så är båda döttrarna måna om att få rå om sin mamma men i filmen så står systrarna mot varandra och det är rebell-Lydia som tar mest ansvar.

Allt som allt en bra film och jag tycker de fångat boken väl. Jag föredrar boken, men den gör den rättvisa.

Tack Anna för att du ordnade!

3 kommentarer: