söndag 22 mars 2015

Fortfarande Alice - boken

Imorgon ska jag på Bok&Bio med några ifrån Bokbubblarna och vi ska se filmatiseringen av Lisa Genovas Fortfarande Alice och diskutera boken och filmen.

https://igcdn-photos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t51.2885-15/11032916_341958675993970_388098739_n.jpgJag hade tidigare inte läst boken men gjorde det nu i veckan och oj, den kommer hänga med ett tag. Det ska verkligen bli kul att se filmen men jag räknar med att jag kommer storgråta.

Boken handlar om Alice som vid 50-års ålder får diagnosen tidig Alzheimers och sedan får vi följa hennes kamp och utveckling (avveckling?). Språket är fantastiskt - det följer skeendet och det är väldigt lätt att ta till sig Alice och hennes frustration över det som händer. Att veta vad som händer med en och inte kunna göra något åt det. Att veta att de runt omkring en blir lidande - och att dina barn kanske också drabbas av denna sjukdom. Att ha haft sin hjärna som sin största tillgång och sedan sakta se den tyna bort. Fruktansvärt.

Jag gråter, jag djupandas och jag hoppas innerligt att det hittas botemedel till alla hemska och jobbiga sjukdomar som förstör för människor.

10 kommentarer:

  1. Åh, jag gillade boken jättemycket och skulle verkligen vilja se filmen! Skriv och berätta vad du tyckte sen!

    SvaraRadera
  2. Det är en fantastisk bok! Synd nog verkar inte filmen visas här i stan. Hade ju så gärna velat se den på bio!

    SvaraRadera
  3. Jag har inte hunnit boken men jag ser fram emot filmen. Tar med näsdukar.

    SvaraRadera
  4. Detta är en av mina absoluta favoritböcker! Jag brukar ha för vana att rekommendera den till de flesta som önskar ett boktips. Planerar att se filmen lite längre fram i vår. Är lite rädd för att den inte ska hålla måttet, men Julianne Moore brukar göra bra filmer så jag håller tummar och tår.

    Skriv gärna en rad eller två om vad du tyckte om filmen. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moore vann ju en Oscar så hon har nog gjort ett bra jobb. Jag tänkte jag skulle skriva lite efter filmen...

      Radera