lördag 15 november 2014

Going vintage

Going vintage av Lindsey Leavitt

När jag såg denna titel på Goodreads var jag ju tvungen att köpa den - både titel och omslag lockade mig och skrek "KÖP MIG!".


När jag sedan började läsa boken blev jag först väldigt besviken - den handlade om en tonårsstjej vars pojkvän har ett internetförhållande som hon får reda på och därför gör slut med. När hon sedan städar ur sin farmors gamla hem hittar hon en lista som farmodern skrev på 60-talet och hon bestämmer sig för att "go vintage". Hon gör sig av med sin mobil, dator och bestämmer sig för att leva som de gjorde förr.

Som sagt, först blev jag irriterad, jag trodde att den skulle handla om vuxna och jag har lite svårt för böcker om ungdomar. Efter ett tag ändrade jag dock uppfattning och insåg att den faktiskt tilltalade mig. Jag inser att den är mer trovärdig med en tonåring i huvudrollen än om det hade varit en vuxen.

Det är lite kul att se hennes utveckling under den mobilfria tiden och jag skulle önska att några av mina elever skulle läsa den här och lära sig lite...

Kanske inte så mycket fokus på just vintagetemat men en charmig bok med ett bra slut.

2 kommentarer:

  1. låter faktiskt kul, fast jag är nog teknikfreak bland mina antika böcker...

    SvaraRadera