måndag 10 november 2014

En helt ny bild av Mr Darcy

Fifty shades of Mr Darcy - helt sjuk parodi! Jag har skrattat som en tok under läsningen och nästan varenda sida vill jag stanna, läsa ett avsnitt högt och dela med mig av det roliga. Jag älskar Jane Austens Pride & Prejudice och jag tycker det är väldigt kul att läsa spin offs och liknande. Den här versionen - ja, helt galen. Å ena sidan är den riktigt groteskt dålig och å andra sidan är den skickligt skriven. Den driver med sig själv, sin genre och såklart med P & P samt Fifty shades of Grey.

Jag kan inte säga att jag har fått mer förståelse till vad som egentligen lockar när det gäller s/m-sex - men det kanske inte är vad som är tanken med boken :-p Det var lite svårt ibland att läsa vidare med tanke på att jag i mitt huvud ser Lizzy och Mr Darcy i den filmade BBC-verisonen med Colin Firth och Jennifer Ehle. I en scen beskrivs Mr Darcy stå på alla fyra iförd läderhotpants och hundhalsband...

Mr Collins är i denna version Mr Phil Collins och så ofta han kan kommer en låtreferens. Lydia rymmer med Mr Whackem och i denna version är det hemskt och skamligt eftersom han erbjudit henne ett jobb - Mrs Bennet är rädd att Lydia nu kommer bli ratad av män, bli feminist eller lesbisk. Lizzy och Mr Darcy - ja, även i den här versionen väntar vi, och väntar, och väntar på att något ska hända.





Den är verkligen underhållande och det enda skälet jag kan se till att inte läsa den är att jag nu blivit sugen på att läsa Fifty shades-originalet.

2 kommentarer: