måndag 8 september 2014

Mrs Sinclairs resväska

Hur kan man motstå en bok med denna utsida? Nej, det kan man inte - iaf inte om man är jag. Färgglada böcker och en bok om brev - ja, det gillar jag.

Louise Walters debuterar med Mrs Sinclairs resväska och det är en bra debut. Den handlar om Roberta som jobbar i en liten härlig bokaffär och samlar på brev och lappar hon hittar i gamla böcker. En dag hittar hon ett brev skrivet till hennes farmor - men datumen stämmer inte...

Vi läsare får följa Roberta medan hon nystar i brevets historia men vi får samtidigt följa hennes farmors historia och får där förklaringen till brevet. Jag måste erkänna att jag gillar farmoderns historia mer än Robertas. Mrs Sinclair har förlorat sitt långt eftertraktade barn, hennes man har lämnat henne och hon vill bara dö. När hon en dag försöker ta livet av sig så lyckas det istället se ut som att hon gjort en hjälteinsats och så korsas hennes väg av en polsk flygare.

Jag gillar hur väl beskriven historien är - jag tror mig nästan ha sett en film efteråt och boken fick mig att inte vilja sluta läsa - jag satt uppe sent den natten för att slippa avsluta. Vid flera ställen i boken vill jag in och skaka om Roberta och skälla ut henne - se dig omkring och förstå vad som händer runt dig! Jag vill också in och krama hennes farmor och säga att jag förstår henne, även om jag inte kan sätta mig in i hur hon hade det.

En riktigt fin och mysig bok!

Tack till Lind & Co för rec.ex.

2 kommentarer: