onsdag 10 september 2014

En modern Austen

Jag har aldrig varit förtjust i Austens Förnuft och känsla - varken boken eller filmatiseringen (den med Thompson, Grant, Rickman och Winslet). Jag har heller aldrig läst något av Joanna Trollope, så varför jag kände en stark dragning till att läsa Trollopes version av Sense & Sensibility kan jag inte förstå, men oj så glad jag är att jag gjorde det.

Den här versionen är lagom modern, trots att de har mobiler och kollar upp varandra på facebook så håller sig Trollope skickligt nära originalet och Austens stämning finns där. Jag rycks verkligen med i den här versionen, det är lätt att hänga med och trots att jag visste hur den skulle sluta så satt jag där med små glädjetårar i ögonen. Jag blev dessutom väldans sugen på att se om filmen och hade tur i oturen dagen efter då dottern hade feber så vi tog en Austen-dag.

Absolut en bok jag tycker att Austen-fan ska läsa. Ja, ni andra också såklart!.



4 kommentarer:

  1. Tyckte också mycket om denna. Kan även rekommendera Val McDermids version av Northanger Abbey som jag tycker fungerade lika bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Jag älskar Austens Northanger Abbey så den här versionen vill jag gärna testa :-)

      Radera
  2. Låter som något jag skulle läsa. Tack för tips!

    SvaraRadera