måndag 5 maj 2014

Lill-Grefvinnan läser Puss

Bättre sent än aldrig, hoppas jag man kan säga.

Förra året fick jag boken Puss av Elin Engström Mikalides (med illustrationer av Gabrielle Nilsson) skickad till mig. Jag ville vänta med att läsa den tills dottern blev lite äldre och började intressera sig för böcker innan jag skrev om den och nu är det dags. Lill-Grefvinnan är nu snart 17 månader och hon älskar böcker. Och katter. Alltså kan ni säkert gissa att boken Puss är en av hennes favoriter. Hon säger "Katt" och pekar på Puss och hon kan också peka ut en boll, fisk, en uggla, en mus och annat roligt som finns i boken.

Den är på rim och den är kort och enkel att läsa. Stora, fina illustrationer (jag tycker personligen att det påminner lite om manga-bilder, men dottern verkar gilla dem) och det är en enkel berättelse: katten Puss går ut på morgonen, jagar lite djur och på kvällen går Puss in och väntar på att få mat, förhoppningsvis fisk. Jag vet inte om dottern förstår så mycket av historien, men jag tycker att den är alldeles lagom - speciellt eftersom dottern är i åldern då boken ska läsas om och om igen så fort den är slut.Det är väl ett bra betyg va?

Tack till Prinsen & Prinsessan bokförlag för rec.ex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar