söndag 16 mars 2014

Vackra Vintagehem

Ja, vem vill inte ha ett vackert vintagehem egentligen? (Okej, det finns säkert en del, men whatever).

Sedan jag var liten har jag älskat inredningsböcker - jag tror tom det var så jag upptäckte bibliotek. Jag kunde sitta i timmar på biblioteken och bläddra i den ena inredningsboken efter den andra och dregla, planera och fundera över hur mitt framtida hem skulle se ut. Jag blev harmonisk och lycklig av att smeka över de vackra sidorna i böckerna.

Nu har jag ett eget hem, ett stort hus fyllt med vackra, ärvda möbler från Grefvens farmor och en hel del hopplockade fynd som jag hittat på olika second hand-affärer. Jag kan inte sluta drömma, jag kan inte sluta bläddra och jag kan inte sluta köpa möbler och annat. Jag vill inreda mer, fylla varje liten del av huset med vackra, färgglada fynd.

En bok som Vackra Vintagehem av Susanna Zacke & Sania Hedengren passar mig utmärkt. Den är fylld med vackra inspirationsbilder, tips och lättlästa instruktioner på hur du kan göra. Den är uppdelad i olika hus som renoverats och stylats och det är därför olika vintagestilar på dem - antingen kan man lockas av ett hus stil eller så kan man plocka godbitar från de olika. Min favorit är det "Gula huset på ängen" - det påminner dessutom om vårt eget hus. Varje avsnitt avslutas med lite kreativa idéer och gör-det-själv-instruktioner.

Jag blir lycklig av den här boken - och väldigt inspirerad! Direkt när jag hade läst den ville jag åka ut och fynda på de många loppmarknaderna vi har här på landet. Det enda minuset med boken är att några av idéerna känns repriserade ifrån författarnas förra bok - Vackert med vintage (som jag såklart också älskar).

Copyrightinnehavare/fotograf: Magnus Selander
En bok för dig som gillar inredning, färg, vintage, pyssel eller bara behöver muntras upp av fina bilder. Jag vill att vårt blivande uterum ska se ut som på bilden!

Tack Semic för rec.ex. Bilder hämtade från Semic.

2 kommentarer:

  1. Vilket trevligt tips, vi får se om sonen och svärdottern vill ha gammelmormors sänggavel och bord från 30- talet som vi sparat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det låter ju underbart, vad bra att ni sparat!

      Radera