måndag 6 januari 2014

Bokmaskarna läser: Innan floden tar oss

Årets första bok blev en som verkligen ställer till det för mig, nämligen Innan floden tar oss av Helena Thorfinn. Bokmaskarna ville utveckla sin läsning och bad om tips från lite mer udda länder än Europa/Amerika och den här boken fick fyra av fem röster i vår bokklubb (jag var den som inte röstade på den) och blev därför vår januaribok.

Jaha, så varför ställer den till det för mig då? Jo, för den tar mig emot att läsa. Den är lång (440 sidor), handlar om politik (gääääsp), fattigdom (skygglapp på), maktspel (ugh) och kvinnoförnedring (gaaaahhhhh) - dvs EN VÄLDANS MASSA OMUNTRA GREJER!

Saken är den att jag vill läsa rosa fluff, jag vill läsa muntert, jag vill ha mina skygglappar på och låtsas att det inte finns hemskheter i vår värld. Den här boken upprör mig lika mycket som Niceville som jag inte heller gillade - men jag ogillar dessa böcker pga vad de handlar om FÖR JAG VILL INTE VETA! Jag förstår att folk säger att det är bra böcker - uppenbarligen är de väldigt bra skrivna eftersom de berör mig så till den grad att jag blir arg, äcklad, förbannad och ledsen. Båda böckerna innehåller starka karaktärer (Mina i den här är ju helt underbar, blir min dotter hälften så smart...), hemska förtryckare (typ alla gubbj**lar) och orättvisor.

Mitt problem är ju egentligen över nu dock, nu har jag ju faktiskt läst den. Jag kan försöka glömma den. Ska bara behandla den i bokklubben först. Sätta ett betyg. Hur? Jag vill ge den 1/5 eftersom jag inte gillade den, fast jag vet ju att det inte är en dålig bok - den borde ju egentligen ha typ 4/5 eftersom den berör, eller hur?

Snacka om i-landsproblem. Här läser man en bok om kvinnor som dödas för att de inte är rika eller kan få barn, om flickor som våldtas och sedan är en skam för resten av familjen och så vågar jag klaga över att "behöva sätta betyg på boken". Lågt Linda. Lågt.

Okej, mer klagan. Jag stör mig också på att när boken väl tar slut så verkar den bara sluta mitt i - ska vi få veta vad som händer? Hallå? Väldigt mycket lämnas ouppklarat - liiiite irriterande när man nu orkat gneta sig genom dessa 440 sidor.

Anyway. Tror resten av Bokmaskarna gillar den - känns som deras grej. Får väl se imorgon. Nu ska jag ta tag i nästa bokklubbsbok (Why be happy when you can be normal? till Bokbubblarna på torsdag) så jag sedan kan få läsa Bridget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar