onsdag 9 oktober 2013

Jag rekommenderar Broken Wheel

Ni vet den där arga känslan när man måste pausa i sin bok för att gå och undervisa? Ja, så kände jag idag när jag hade 30 ynka sidor kvar i Katarina Bivalds fantastiskt mysiga debutroman Läsarna i Broken Wheel rekommenderar. Åh så feelgood den är! Så handlar den om böcker också - överallt smyger sig titlar, karaktärer och författarnamn upp - ibladn känns det också som att Bivald är en del av #boblmaf på twitter för jag tycker att några av huvudpersonen Saras tankar verkar ha diskuterats flitigt där.

Sara är en svensk boknörd som föredrar en boks värld över den verkliga. Hon har ett tag brevväxlat med Amy Harris, en äldre dam som bor i den lilla hålan Broken Wheel i Iowa, USA. När Saras bokhandel lägger ned och hon står utan jobb bestämmer hon sig för att åka och hälsa på Amy. Tyvärr visar sig Amy vara död när Sara väl kommer dit.

Så vad händer nu?

Jo, "stadens" invånare beslutar sig för att ta hand om Amys turist (som hon kallas) och det blir ett äventyr som påverkar dem alla.

Mer tänker jag inte avslöja om handlingen men åh, läs den! Älskar du böcker? Förmodligen ja, eftersom du sitter och läser en bokblogg... Då ska du läsa den. Läs den även om du inte gillar böcker. Bara läs! Den är feelgood, den är ljuvlig och den är rolig. Vissa repliker alltså, oh my! Karaktärerna är riktigt underhållande och den bjuder på lite överraskningar.

Jag tycker att den påminner lite om Katie Ffordes böcker vilket är en komplimang eftersom jag älskar Fforde. Bra debut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar