fredag 11 oktober 2013

Doktor snark

Ikväll har delar av Bokbubblarna varit och sett Krister Henriksson på Göteborgs stadsteater där han framför Doktor Glas. Föreställningen var imponerande - enkel scenografi och Henrikssons monolog och vi i publiken är där med doktorn.

Men.

Jag har läst Doktor Glas flera gånger och jag fattar verkligen inte vad som är så bra med den. Jag tycker (fortfarande) att den är riktigt intetsägande och ointressant. Första gången jag läste den skrev jag "En gubbe som inte gillar sex - orealistiskt". Okej, så jag är lite äldre och klokare och kanske inte riktigt skulle uttrycka det så - men nej, den är fortfarande såååå tråkig. Jag somnade nästan under föreställningen - och de delar då jag var vaken funderade jag på om jag kunde få ta ett av Doktor Glas piller...


Om man som läsare är ute efter mord, ångest och moraliska frågor så tycker jag att Dostojevskijs Brott och straff är att föredra.

5 kommentarer:

  1. Ja, jag tycker bättre om Gregorius av Bengt Ohlsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag inte läst (och kommer nog inte att göra heller...) men har hört många säga att den är bättre.

      Radera