torsdag 26 september 2013

Underbar karma

På fredag under Bokmässan ska jag på bloggfrukost med Bazar förlag och författarna Cecilia Samartin och David Safier. Jag har tidigare läst några av Samartins böcker och under två korta pendlingsdagar har jag nu läst David Safiers underbara bok Dålig karma.

Oj, en sådan bok! Jag har skrattat högt för att i nästa sekund sitta och försöka hålla känslosamma tårar tillbaka (om jag lyckades? Nej, jag var tvungen att ta fram näsduken på tåget för att tårarna rann så). Boken är riktigt rolig, men som nybliven mamma (är man fortfarande nybliven efter 9 mån?) så spelar den på mina mammasträngar och tårarna är inte långt borta.

Kim Lange har man och barn men de är inte lika viktiga som hennes karriär som TV-stjärna. Äktenskapet ligger i kris och när Kim vinner ett tv-pris firar hon genom att spendera natten med sin oemotståndliga kollega. Sedan får hon ett brinnande tvättställ i huvudet och dör.

Hon återföds som myra och får förklarat att det är vad som händer när man samlat på sig så mycket dålig karma - om hon vill ha en chans med sin familj igen behöver hon samla på sig god karma.

En rolig del i boken är bl.a. när hon hotar med att fisa en spindel i munnen, jag vet, prutthumor, men det är vad som går hem hos mig. Den ledsamma delen är när hon kämpar för att få träffa sin dotter igen, när hon börjar inse hur viktig hon är. I en scen kryper hon som myra upp på dotterns kind när hon sover och jag börjar nästan gråta bara jag tänker på den scenen.

Suck. Underbar bok, lättläst, rolig, känslosam och visst ger den en liten tankeställare kring det där med karma. Vad har du gjort för ditt karmasamlande? Safier tog intäkterna från boken och hjälpte till att bygga en skola i Nepal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar