fredag 9 augusti 2013

På besök i Austenland

För länge sedan hittade jag Shannon Hales Austenland på second hand och köpte såklart med hem - allt som har med Austen att göra gillas. I somras påbörjade jag den men hade en dålig läsmånad så jag gav upp efter några sidor. När jag sedan läste om den inne hos Anna A så blev jag sugen igen och medans dottern låg och sov jämte mig så läste jag ut den. Tur var väl det för den var rätt bra och i höst kommer den som film.

I Austenland följer vi Jane,en tjej som älskar Mr Darcy - i Colin Firths skepnad (gör inte vi alla det?). Detta sabbar hennes liv lite, kan man väl säga, då inga andra karlar lever upp till drömbilden. När en släkting dör "ärver" Jane en betald resa till Austenland i England - där hon under en vecka (eller är det mer?) ska leva i Austens tid för att försöka komma över sin Darcy-fanatism.

Roliga karaktärer, kärleksmöten, intriger och dans - precis som i original-Austen finns detta här och jag gillar boken. Den har vissa oväntade händelser men förlorar lite på slutet. Det finns en uppföljare - Midnight in Austenland som jag är sugen på också - och trots att jag inte gillar Keri Russell lär jag nog vilja se filmen.



2 kommentarer: