lördag 17 augusti 2013

Att leva i skogens tystnad

LÄnge har jag velat läsa Henry David Thoreaus Walden och nu har jag äntligen gjort det. Den var ju lämpligt med i min Wallflowerutmaning och sedan var jag smart nog att välja den till Bokmaskarnas biografiläsning också. Två flugor i samma smäll...

Visst är den lite trög och det är mycket som jag skumläser ibland, men vissa delar är en riktig njutning att läsa. Jag tilltalas av friheten, lugnet och hans ensamhet. Tanken på att bygga en liten stuga ute vid ett tjärn har väl aldrig riktigt slagit mig, men i dagens stressade samhälle låter det inte alls som en dum idé. Nu bor jag ju iofs ute på landet där det är tyst och lugnt och jag har både djur och natur utanför fönstret - så jag klarar mig rätt bra.

Genom hela boken sitter jag och tänker på den underbara filmen Into the wild, som baseras på en sann historia om Christopher McCandless som, inspirerad av Thoreau, bestämde sig för att bege sig ut i Alaskas vildliv och leva där. Tänker att jag vill se o filmen nu när jag har en grund till inspirationen.

Thoreau beskriver årstiderna, ger oss uträkningar på tjärnen, redovisar sin ekonomi och beskriver de besökare han har - både djur och människor. Det är ibland lite väl filosofiskt för mig, men vissa beskrivningar är mer träffande än andra.

Jag gillade den och är glad att den äntligen blivit läst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar