onsdag 19 juni 2013

Vad är det egentligen med Gatsby?

I maj skulle jag läsa The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald till min Wallflowerutmaning. Jag läste dock boken i höstas (för andra gången) så jag kände inte att det var nödvändigt så snart igen. Här är vad jag skrev den 23e oktober 2012:
--------------------------------------------------------------------------

Den där om Gatsby

Genom Anna fick jag tips om Lundströms radiocirkel där F Scott Fitzgeralds Den store Gatsby skulle läsas och diskuteras. Jag läste den under litt.vet-kursen någon gång i början av 2000-talet och tyckte att det var dags för en omläsning. De senaste tre fredagarna har jag hetsläst tre kapitel och sedan har jag suttit ensam i min morgonrock framför radion på lördag morgon kl. 8.

Så. Vad tyckte jag då? Jo, för tolv år sedan tyckte jag inte om boken. Jag fattade inte alls storheten med den och det enda jag kommer ihåg ifrån analysdiskussionerna är den stora glasögonskylten som kunde representera Gud som ser allt. När jag nu läste om boken la jag knappt märke till dem, de var inte alls en lika stor del av boken som jag trodde. Tyvärr kan jag inte heller säga att jag förstod boken bättre eller gillade den mer den här gången. Inte ens radiocirkeln hjälpte. Visst fick den mig att inse några saker jag inte tänkt på när jag läste men samtidigt hade jag nog gärna sett (hört?) att de analyserat den mer.

Kanske ger jag den en tredje chans om tolv år igen. Kanske inte.
 ------------------------------------------------------------------------------

Ikväll är vi ett härligt gäng i Göteborg som ska köra Bok & Bio på just denna - vi träffas vid Bergakungen  18.45 och pratar boken och kl. 20 är det dags att se filmen. Vill du hänga på så köp biljett och möt upp!

5 kommentarer: