tisdag 12 februari 2013

Lässtressad?

Jag känner mig lite lässtressad just nu. Konstigt, kan man tycka, av flera skäl:

1. Jag är hemma hela dagarna (iofs mammaledig, men ändå).

2. Läsning ska ju inte orsaka stress, det ska ge njutning.

3. Man väljer väl själv om man vill läsa eller inte?

På punkt 1 säger jag: Ja, jag är hemma hela dagarna. Med en bebis. En väldigt snäll bebis som sover typ hela tiden vilket ger jättemycket tid till läsning. Skulle man tro. Men saken är ju den att är man hemma hela dagarna så "borde" man ju också ta hand om hemmet, dvs tvätta, laga mat, städa nån gång då och då. dessutom ska det ammas, bytas på bebis, tas en promenad och så har dagen gått. Ibland läser jag lite medan jag ammar, men det går lååångsamt. dessutom är ju min dotter så söt att jag hellre bara vill titta på henne och säga "naaaaw".

På punkt 2 säger jag: Ja, det kunde gett njutning om det inte var för det faktum att när jag går förbi min bokhylla ser jag massvis med lockande böcker, men först och främst "borde" jag ta tag i de som ska läsas i mina olika bokklubbar. Eftersom jag numera inte har lika mycket lästid blir det tyvärr då så att jag nästan endast hinner med bokklubbsböckerna.

På punkt 3 säger jag: Ja, men jag VILL ju läsa. Jag vill läsa feel good, myslit och chick lit just nu. Drömma mig bort till ett hus på landet där stora kärleken finns och ... vänta lite. Drömma mig bort? Jag bor i ett hus på landet med stora kärleken.

Ja ja. Läsa lite mer skulle jag vilja iaf. Det var bara det.

4 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig, trots att jag inte har någon bäbis. Men det är så mycket som jag BORDE göra innan jag kommer fram till det där som jag VILL göra. Plus det lilla problemet att jag egentligen skulle vilja göra så himla många saker på samma gång.
    Men nu när det är sportlov ska jag ta tag i mina läsprojekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det tråkigt att det alltid finns en massa "borden". Hoppas du får ett skönt sportlov!

      Radera